Op de Paschalisschool zitten de kinderen van groep 1 en 2 samen in één klas. Hier is bewust voor gekozen zodat de kinderen van en met elkaar kunnen leren en elkaar kunnen helpen. Er worden activiteiten op verschillende niveaus aangeboden waardoor het mogelijk is om voor elk kind een uitdagende speel – en leeromgeving te creëren. Doordat er zoveel differentiatie mogelijk is binnen heterogene kleutergroepen, kunnen wij goed kijken naar de individuele leerbehoeften van ieder kind en hierop inspelen. Daarnaast kunnen de kinderen op deze manier zich optrekken aan de oudere kinderen of zich juist veilig en vertrouwd voelen bij de nog wat jongere kinderen.
Op de Paschalisschool leren de kleuters zo veel mogelijk spelenderwijs. In de uitdagend ingerichte hoeken, waarbij de verschillende ontwikkelingsgebieden goed en uitdagend gestimuleerd worden, leren de kinderen door naar elkaar te kijken, samen te spelen en te overleggen. Hierbij speelt de ‘zone van de naaste ontwikkeling’ een belangrijke rol. De spelsituaties zijn betekenisvol voor de kinderen doordat wij thematisch werken met thema’s die aansluiten bij de belevingswereld van de kinderen.
Naast spelend leren is er ook ruimte voor taakgericht werken. Het is belangrijk dat kinderen zich focussen op de opdracht die zij krijgen en dat zij rustig en geconcentreerd aan die taak werken. Deze vaardigheden hebben kinderen nodig voor het vervolg van hun schoolloopbaan.
Op woensdag is het onderwijs aan de leerlingen van groep 2 zo ingericht dat de overstap van groep 2 naar groep 3 volgens een doorlopende lijn verloopt. Het programma richt zich met name op beginnende geletterdheid, beginnende gecijferdheid en de verdere ontwikkeling van executieve functies.
In alle groepen wordt aan hetzelfde thema gewerkt voor een langere periode van ongeveer 6 weken. De leerkrachten observeren het spel van de kinderen en begeleiden waar nodig om de kinderen weer een stapje verder te helpen. Daarnaast worden de kinderen geregeld geprikkeld en uitgedaagd om met nieuwe spelsituaties en opdrachten kennis te maken.